دیزل ژنراتور

  • ۰
  • ۰

انواع دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها به عنوان جایگزین برق مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مناطقی که دسترسی به شبکه برق دشوار است و یا در شرایطی که صاحب‌خانه ترجیح می‌دهد که یک منبع تغذیه جایگزین در دسترس داشته باشد ژنراتور بسیار مفید است. دیزل ژنراتورها در ابعاد مختلف، مدل‌ها و طرح‌های مختلف قرار می‌گیرند. آن‌ها توسط شرکت‌های مختلف ساخته و فروخته می‌شوند. اگر شما نیازمند و یا علاقه‌مند به خرید یک دیزل ژنراتور هستید، در این بخش می‌توانید با انواع دیزل ژنراتور آشنا شوید.

 

انواع دیزل ژنراتور

گازوئیلی

از تمامی گزینه‌های موجود در لیست، ژنراتورهای گازوئیلی یکی از رایج‌ترین‌ ژنراتورها هستند، به‌ویژه که گازوئیل به آسانی در دسترس است و این ژنراتورها از نظر مقیاس هزینه در پایین‌ترین حد قرار می‌گیرند. با این حال، گازوئیل معمولا در هنگام قطع برق در دسترس نیست، زیرا به پمپ نیاز دارد. ژنراتورهای گازوئیلی در اندازه‌های کوچک در دسترس هستند. آن‌ها برای مدل‌های قابل حمل ایده‌آل هستند اما سوخت آن‌ها به شدت قابل اشتعال است. ژنراتورهای گازوئیلی، گازهای گلخانه‌ای نسبتا زیادی تولید می‌کنند. این نوع از ژنراتورها در دماهای پایین‌تر شروع به کار خوبی ندارند.

 

سوخت دیزلی

حداقل، دیزل از تمام منابع سوخت، قابلیت اشتعال کمتری داشته و تقریبا به آسانی مانند گازوئیل در دسترس است. این موتورها طول عمر طولانی و کارآیی بیشتری دارند. بنابراین تا زمانی که به درستی نگهداری شوند، طول عمر طولانی‌تری دارند. ژنراتورهای دیزلی برای کار دارای قیمت مناسبی هستند، هرچند که این واحدها به طور معمول بیش از ژنراتورهای گاز هزینه دارند. برخی از ایالت‌ها و شهرداری‌ها اجازه در فعالیت‌های مزرعه‌ای را برای خرید دیزل با نرخ مالیات پایین یا بدون مالیات می‌دهند. علاوه بر این، ژنراتورهای دیزلی در محیط‌های سرد نسبتا به راحتی شروع به کار می‌کنند.

با این حال، سوخت دیزل فقط در ذخیره سازی تا 24 ماه خوب است و ذخیره سازی مقدار زیاد می‌تواند گران تمام شود. مانند گاز، غالبا غیرممکن است که در هنگام قطع برق خاموش شود. از آن‌جایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای در این نوع بسیار بالا است، بعضی مناطق تعداد ساعات کاری این موتورها را به دلیل نگرانی‌های محیطی محدود می‌کند.

رطوبت در سوخت، آن را خراب می‌کند (مگر اینکه دیزل امولسیون شده باشد که در زیر بحث شده است). بنابراین برای محیط‌های مرطوب مانند نزدیکی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و محیط‌های این چنینی مناسب نیستند. دیزل ژنراتور نیاز به تعمیر و نگهداری منظم توسط یک مکانیک واجد شرایط دارد و دارای موتورهای سنگین‌تری است بنابراین کمتر قابل حمل است.

 

بیو دیزل

این سوخت، مخلوطی از دیزل و یک منبع بیولوژیکی دیگر مانند روغن گیاهی یا چربی حیوانی ساخته شده است. مزایا و معایب سوخت زیستی مشابه با سوخت دیزل معمولی هستند، فقط مزایای زیست محیطی بیشتری دارند. بیودیزل از منابع انرژی غیر قابل احیاء سوخت‌های فسیلی کمتری استفاده می‌کند و با انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری همراه است. این باعث می‌شود که آن را یک گزینه سازگار با محیط زیست در مقایسه با دیزل معمولی کند. تمام سوخت‌های دیزلی نسبت به سایر مایعات و گازهای موجود در این فهرست کمتر قابل اشتعال هستند اما این موتورها نیز دارای سر و صدا هستند.

مانند دیزل، سوخت زیستی دو سال یا کمتر ذخیره و نگهداری می‌شود و گاهی اوقات در هنگام قطع برق در دسترس نیست به این دلیل که سوخت می‌بایستی پمپاژ شود. از آن‌جا که مخلوط دیزل به نفت باید به نسبت 80:20 نگه داشته شود، کار با آن دشوارتر است.

 

دیزل امولسیون

دیزل امولسیون مخلوطی از سوخت دیزل و آب با عوامل مخلوط است. این نوع ژنراتور مزایا و معایب سوخت‌های دیزلی و بیودیزل را به اشتراک می‌گذارد. همان‌طور که با سوخت دیزل، دیزل امولسیون گازهای گلخانه‌ای کمتری نسبت به دیزل معمولی و مصرف سوخت‌های فسیلی تولید می‌کنند. عمر مفید این ژنراتور دو سال یا کمتر است و حفظ مناسب نسبت آب به دیزل به ویژه در محیط‌های کار سخت، چالش برانگیز است.

 

گاز پروپان (بخار و مایع)

پروپان دارای عمر مفیدتری نسبت به سوخت‌های بنزینی یا دیزل است و به مراتب پاک‌تر می‌سوزد. به راحتی در هر مقدار ذخیره شده و حتی در حین قطع برق نیز قابل دسترسی است. پروپان گازهای گلخانه ای نسبتا کمی تولید می‌کند و در “ژنراتورهای دیزلی” معمول نیست. ژنراتورهای پروپان به طور کلی مقرون به صرفه هستند و مدت زیادی باقی می‌مانند. پروپان همچنین به راحتی در دماهای سرد شروع به کار کرده و عملیاتی آرام ارائه می‌دهند.

در طرف مقابل، پروپان تحت فشار قرار گرفته و بسیار قابل اشتعال و حتی انفجاری است. سیستم‌های سوختی پیچیده‌تری دارند، بنابراین در معرض خرابی‌های مکرر هستند. هزینه‌های نصب این ژنراتورها بالاتر است، زیرا یک تکنسین واجد شرایط باید خطوط گاز را نصب کند. ژنراتورهای پروپان برای خرید و کار گران‌تر هستند. علاوه بر این، در مقایسه با برخی انواع دیگر ژنراتور انتظار طول عمر طولانی نباید داشت.

 

گاز طبیعی

گاز طبیعی تقریبا در هر مکانی به راحتی قابل دسترسی است. از آنجا که خطوط گاز طبیعی به محل عملیات اجرا ارسال می‌شوند، این ژنراتورها هرگز از سوخت خارج نمی‌شوند و یا نیاز به پر کردن ندارند. این بدان معنی است که این ژنراتورها قابل حمل نیستند.

ژنراتورهای گاز طبیعی به راحتی با زباله‌های بسیار کم به صورت پاک می‌سوزند و حتی در صورت عدم عرضه برق، گاز نیز در دسترس است. این واحدها نیز در مقایسه با انتخاب‌های دیگر، مقرون به صرفه هستند. این نوع ژنراتور نیز در شرایط سرد به خوبی شروع به کار کرده و نسبتا آرام اجرا می‌شود.

معایب ژنراتورهای گاز طبیعی شامل هزینه‌های نصب و راه‌اندازی بالاتر به علت اجرای خطوط گاز است. این ژنراتورها به طور معمول تا زمانی که ژنراتورهای دیزلی نباشند و اگر خطوط گاز شکسته شوند، می تواند منجر به نشت خطرناک شود. مانند پروپان، در هنگام استفاده از یک ژنراتور گاز طبیعی هیچ مشکلی با “بارگذاری مرطوب” وجود ندارد.

 

هیدروژنی

از دهه 1800 میلادی مردم بر روی توسعه ژنراتور کار کرده‌اند تا بتوانند از سوخت هیدروژنی برای آن استفاده کنند. هیدروژن به شدت فراوان (به ویژه از منابع آب)، غیر سمی، تمیز و ارزان است و انرژی بیشتری را به ازای هر پوند از هر منبع سوخت تولید می‌کند.

در دهه 1940، آزمایشات شروع به ایجاد یک وسیله نقلیه هیدروژنی کردند، و تلاش‌ها هنوز ادامه دارد. گرچه مانند انواع دیگر ژنراتورها به آسانی موجود نیستند ژنراتورهای هیدروژنی قابل حمل و مفید برای بسیاری از محیط ها، از جمله آزمایشگاه‌ها هستند. ژنراتورهای هیدروژنی نیز امن و قابل حمل هستند.

  • ۹۸/۰۱/۲۸
  • masi jahani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی