دیزل ژنراتور

  • ۰
  • ۰

دیزل ژنراتور ترکیب موتور دیزل و یک ژنراتور الکتریکی (‌اغلب یک متناوب ساز) می‌باشد که برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. اجزای اصلی یک ژنراتور الکتریکی می‌تواند به صورت زیر دسته‌بندی شود:

 

ساختمان دیزل ژنراتورها

موتور

هر ژنراتور، حاوی یک موتور است که به طور کلی بخشی از دستگاه است که منبع سوخت را به انرژی قابل استفاده تبدیل کرده و اجازه می‌دهد تا ژنراتور حرکت و یا عملکرد مکانیکی خود را انجام دهد. به همین دلیل، موتورها گاهی اوقات اولین موتور محرک ماشین نامیده می‌شوند. در یک ژنراتور، موتور برای تولید انرژی مکانیکی به برق از منبع سوخت آن (بنزین، دیزل، گاز طبیعی، پروپان، سوخت زیستی، آب، فاضلاب یا هیدروژن) استفاده می‌کند. طراحی هر موتور ژنراتور با هدف اجرای حداکثر جریان الکتریکی با استفاده از یک سوخت یا منبع انرژی خاص انجام می‌شود. بعضی از موتورهایی که معمولا در طراحی ژنراتورها استفاده می‌شوند شامل موتورهای مجاور، موتور بخار، موتورهای توربین و میکرو توربین‌ها هستند.

 

سیستم سوخت

ژنراتورهایی که با سوخت کار می‌کنند، دارای سیستمی هستند که سوخت مناسب را ذخیره و به موتور پمپ می‌کند. لوله سوخت، لوله مخزن را به موتور متصل کرده و لوله بازگشتی موتور را به مخزن سوخت برای بازگشت سوخت متصل می‌کند. پمپ سوخت، سوخت را از طریق مخزن سوخت و موتور به حرکت در می‌آورد. فیلتر سوخت، هرگونه آلودگی از سوخت را قبل از تحویل به موتور  فیلتر می‌کند. انژکتور سوخت، سوخت را تمیز کرده و آن را به طور مستقیم به محفظه احتراق موتور تزریق می‌کند.

 

سیستم خنک کننده

دمای اجزای ژنراتور مقرراتی دارد تا در طول استفاده، از تولید بیش از حد حرارت جلوگیری شود. در دیزل ژنراتورها خنک شدن قطعات ولتاژ از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا به دلیل گرما، احتمال زیادی برای خراب شدن این قطعات و تحت تاثیر قرار دادن عملکرد آن فراهم می‌شود. ژنراتورها می‌توانند از یک فن، خنک کننده یا هر دو برای کنترل دمای ژنراتور در محل کار استفاده کنند.

 

شارژ باطری

این قسمت میزان شارژ باطری را علاوه بر شارژ کردن باطری نشان می‌دهد. توان شارژر با توان خروجی ژنراتور متناسب می‌باشد.

 

سیستم کنترل

وظیفه کنترل کل سیستم الکتریکی بر عهده این بخش می‌باشد.

 

سیستم روغن کاری

وجود اجزای مکانیکی بسیار در دیزل ژنراتورها و حرکت دائمی آن‌ها نیازمند روغن‌کاری برای کارآیی بهتر این اجزا می‌باشد. معمولا بعد از هر 10 ساعت کار با دیزل ژنراتور می‌بایستی میزان روغن آن کنترل شود و معمولا بعد از 500 ساعت کار با دیزل ژنراتور می‌بایستی روغن آن تعویض شود. سیستم، به خوبی عمل روغن‌کاری ژنراتور را انجام می‌دهد.

 

سکوی اتصال

تمامی انواع دیزل ژنراتورها دارای قسمتی با نام سکوی اتصال هستند که تمامی قطعات یک دیزل ژنراتور بر روی آن متصل می‌شوند.

 

تنظیم کننده ولتاژ

وظیفه تنظیم خروجی ولتاژ بر عهده این قسمت می‌باشد. متناوب‌ساز، انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند. ژنراتور شامل استاتور و روتور (یا آرماتور) است. استاتور یک قسمت ثابت است که حاوی مجموعه‌ای از کویل‌هایی است که برق تولید می‌کنند. روتور حرکت می‌کند تا یک میدان الکترومغناطیسی دائم در حال چرخش در اطراف استاتور ایجاد کند. متناوب‌ساز، ولتاژ الکتریکی تولید می‌کند. ژنراتور می‌بایستی ولتاژ را برای تولید یک جریان ثابت مناسب برای استفاده عملی تنظیم کند.

 

سیستم دود خروجی ژنراتور

به علت تولید دود سمی در دیزل ژنراتورها، به قسمت خروجی نیاز است. این سیستم کنترل دود و جداسازی دود را از بقیه بخش‌ها انجام می‌دهد. این قسمت در بخش خروجی موتور قرار دارد. ژنراتور نیز به عنوان بخاری احتراق، سوخت را تولید می‌کند. سیستم‌های اگزوز گازهای مضر منتشر شده توسط ژنراتور را در حین استفاده تخلیه می‌کنند.

 

مخزن سوخت ژنراتور

در این قسمت، سوخت ژنراتور وارد می‌شود. حجم مخزن سوخت در دیزل ژنراتورهای مخنلف متفاوت است. دیزل ژنراتوری با حجم مخزن 50 کیلو ولت آمپر حدود 900 لیتر است که به میزان 8 ساعت می‌تواند کار کند.

 

کنترل پنل

برخی از انواع دیزل ژنراتورها که مجهز به خاموش و روشن کردن اتوماتیک دستگاه می‌باشند دارای این بخش هستند.

 

این موارد اصلی ترین بخش‌های ساختار دیزل ژنراتور بودند که شما در هنگام خرید دیزل ژنراتور یا اجاره دیزل ژنراتورباید به آن توجه کنید. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

  • ۹۸/۰۲/۰۲
  • masi jahani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی